Wanneer je wil gaan starten als ondernemer in de bouw kan het soms lijken alsof je heel veel moet regelen. In de praktijk valt dit uiteindelijk wel mee. Om je alvast op weg te helpen zullen we in dit artikel onderwerpen behandelen waar je over na moet denken wanneer je wil starten als zzp’er in de bouw. Ook geven we je tips hoe je dit zo goed mogelijk kunt doen.
1. Bedrijfsnaam
Wanneer je start als zzp’er moet je een bedrijfsnaam bedenken. Deze naam geef je door bij je inschrijving bij de KvK. Je kunt naast je bedrijfsnaam meerdere handelsnamen invullen bij de KvK, maar je onderneming heeft uiteindelijk maar één bedrijfsnaam. Denk goed na over je bedrijfsnaam, want ook al kun je extra handelsnamen toevoegen, het komt vaak voor dat je eerste bedrijfsnaam nog steeds overal te zien blijft.
Totaal geen inspiratie? Op internet zijn tal van bedrijfsnaam ‘generators’ die voor jou een bedrijfsnaam kunnen verzinnen.
2. Inschrijven KVK
Om te beginnen moet je jouw bedrijf inschrijven in het Handelsregister van de KvK. Het eerste deel kun je eenvoudig online doen. Kies een bedrijfsnaam en de juiste rechtsvorm (vaak eenmanszaak). Vervolgens maak je een afspraak bij een KvK kantoor bij jou in de buurt. Na de inschrijving krijg je van de KvK een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer toegestuurd.
Let op: zodra je jouw onderneming hebt ingeschreven, moet je in de meeste gevallen omzetbelasting over dat kwartaal doen ook al maak je nog geen kosten of omzet. Om een boete te voorkomen is het verstandig een 0-aangifte te doen.
Het is mogelijk om maximaal drie maanden voor de start van jouw onderneming in te schrijven bij de KvK. Dit is ook aan te raden, omdat het eventjes duurt voordat jij je btw-identificatienummer en KvK nummer hebt.
3. Belastingdienst
Wanneer je zzp’er wordt, kom je in aanraking met de Belastingdienst. Je moet één keer per kwartaal omzetbelasting doen over de BTW en één keer per jaar inkomstenbelasting.
Het is aan te raden om voor deze belastingen een boekhouder in de hand te nemen. Ondanks dat een boekhouder veel uit handen neemt, willen wij je toch kort wat informatie geven over de aangiftes waar je als zzp’er tegenaan loopt.
Omzetbelasting (BTW)
BTW is de belasting die je als ondernemer betaalt over de omzet. In de meeste gevallen doe je deze aangifte de maand na elk kwartaal. Je doet de aangifte voor januari, februari en maart dus in april. De aangifte moet voor de laatste dag van april worden gedaan en betaald, anders riskeer je een boete.
Je betaalt dus BTW over jouw omzet. Tegelijkertijd kun je over alle kosten die jij maakt voor jouw onderneming de BTW terugvragen. Omdat je BTW altijd kunt terugvragen, praten ondernemers onderling bijna altijd over bedragen excl. BTW.
Voorbeeld
Je hebt 12 uur voor een klant gewerkt en rekent hiervoor een uurtarief van € 40 per uur. Dit komt neer op een bedrag van € 480. Je rekent hier vervolgens 21% BTW bij. Je factureert de klant dus € 480 * 1,21 = € 580,80. De € 100,80 draag jij samen met alle andere BTW over jouw facturen per kwartaal af.
In de meeste gevallen koop jij ook materialen en andere machines in. Hier zit ook BTW op.
Voorbeeld
Je hebt voor € 250 materialen ingekocht inclusief BTW. (Je kunt de BTW altijd op de factuur/bon zien, maar voor het voorbeeld berekenen we het even zelf). Je deelt de € 250 door 1,21 = € 206,61. De (€ 250 – € 206,61) = € 42,39 krijg je dus weer terug.
Een goedlopend bedrijf draagt in de meeste gevallen op jaarbasis meer omzetbelasting af dan dat het terugkrijgt. Anders maak je immers geen winst.
Verschillende btw-tarieven
De meeste vakmannen in de bouw rekenen een btw-tarief van 21%, maar bijvoorbeeld stukadoors en schilders rekenen in de meeste gevallen 9%. Ook kan het voor komen dat de BTW wordt verlegd.
Inkomstenbelasting
Eén keer per jaar moet in Nederland de inkomstenbelasting worden gedaan. Dit kan vaak vanaf maart nadat het jaar is afgelopen. Iedereen in Nederland betaalt inkomstenbelasting. Voor een ondernemer ziet de inkomstenbelasting er echter iets anders uit en is wat ingewikkelder. We zullen hierna kort bespreken hoe een inkomstenbelasting eruitziet voor ondernemers.
Kortgezegd betaalt een ondernemer inkomstenbelasting over zijn winst. De winst wordt berekend door de omzet – de kosten te doen.
Voorbeeld
Je hebt in een jaar een totale omzet van € 65.000. Dit houdt dus in dat je in totaal voor dit bedrag aan facturen excl. btw hebt verstuurd.
Je hebt in totaal voor € 14.000 aan materialen, machines en andere kosten gemaakt.
€ 65.000 – € 14.000 = € 51.000 winst.
Voor ondernemers gelden nog extra aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling waardoor het bedrag waarover belasting moet worden betaald lager uitvalt.
Uiteindelijk wordt over het bedrag wat overblijft een belasting betaalt tussen de 36,97 % en 49,50 %. Het bedrag dat overblijft is de nettowinst en is dus het bedrag dat jij daadwerkelijk als ondernemer mag houden.
4. Zakelijke rekening
Een zakelijke rekening is voor ondernemers niet verplicht, maar wel handig. Op deze manier houd je de zakelijke inkomsten en kosten goed gescheiden. Daarnaast komt het professioneler tegenover je klanten. Het is ook handig om onder jouw zakelijke rekening verschillende rekeningen te houden zodat je alvast geld apart kunt zetten voor de nog te betalen belastingen.
5. (Goede) boekhouder/ belastingadviseur
Het is aan te raden om een boekhouder of belastingadviseur te nemen voor jouw administratie en belastingaangiftes. Dit is natuurlijk geen verplichting. Onze ervaring is echter wel dat ondernemers die hun administratie en aangiftes doen zelf, vaak (kleine) foutjes maken of geld laten liggen. Bij topvakmannen.nl zijn verschillende boekhouders aangesloten die vaak al voor € 75 jouw administratie en belastingaangiftes kunnen verzorgen. Je kunt natuurlijk ook altijd via jouw eigen kring of via het internet op zoek naar een goede boekhouder.
6. Werkbus en gereedschap
Wanneer je start als vakman in de bouw is het voor de meeste beroepen natuurlijk handig en vaak noodzakelijk om een eigen bus en gereedschap te hebben. Voor wat betreft het aanschaffen van een busje, dit op verschillende manieren. Zo kun je een busje in één keer kopen, operational leasen of financial leasen. Meer weten over lease? Lees dan dit artikel.
Belastingtechnisch kun je voor je bedrijfsbus ook meerdere keuzes maken. Meer weten over deze keuzes en de gevolgen hiervan? Lees dan dit artikel.
7. Website
Wanneer je online vindbaar wil zijn, is het aan te raden om een website te (laten) maken. De prijzen hiervoor lopen sterk uiteen.
Bij topvakmannen.nl krijg je een profiel in de vorm van een mini-website. Zo ben je online in de meeste gevallen zelfs beter zichtbaar dan dat je zelfstandig een website laat maken. Je krijgt van ons een eigen URL en wij zorgen ervoor dat jouw mini-website er mooi uitziet.
8. Opzetten Instagram en Facebook
Naast een website is het voor je online vindbaarheid handig om een Instagram en Facebook te hebben. Ook al heb je hier niet heel veel volgers en vrienden op, dan nog kan dit leiden tot meer klanten.
Bij topvakmannen.nl bieden we een Social Media groeipakket aan. Vanaf €150 per maand maken wij meerdere keren per maand een mooie post voor je. Daarnaast maken we je Instagram en Facebook in jouw eigen stijl, zodat iedereen deze straks herkent. Meer weten over het Social Media groeipakket? Neem dan contact met ons op.
9. Verzekeringen en pensioen
Wanneer je voor jezelf werkt kan er altijd wat gebeuren. Je kunt per ongeluk iets kapot maken bij een klant of je valt van een ladder en breekt je been. Hierna zullen de relevante verzekeringen voor vakmannen in de bouw worden besproken.
Inventaris goederen verzekering
Met deze verzekering verzeker je machines, gereedschappen en voorraad in je werkplaats tegen bijvoorbeeld brand en/of diefstal
Eigen vervoersverzekering
Met deze verzekering dek je schade aan je werkbus, door bijvoorbeeld een aanrijding of diefstal. Soms dekt deze verzekering ook diefstal van materialen en gereedschappen uit je bus. Vooral dit laatste komt regelmatig voor bij vakmannen.
Montageverzekering
Deze verzekering dekt de schade die je mogelijk veroorzaakt bij je werkzaamheden.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering ben je verzekerd tegen inkomensverlies bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Helaas is deze verzekering voor vakmannen vaak in verhouding duur en wordt deze vaak overgeslagen.
Pensioen
Als zzp’er in de bouw kun je op verschillende manieren pensioen opbouwen. De meest voorkomende manier is met een bancaire lijfrente (banksparen), lijfrenteverzekering of zelfstandig pensioenbeleggen. Meer weten? Lees dan dit artikel.
10. Hoe kom ik aan voldoende werk?
Wanneer je voor jezelf begint is het belangrijk dat je genoeg werk hebt. Hier kun je op verschillende manieren voor zorgen.
Netwerk
Binnen je netwerk van vakmannen zijn er vaak andere vakmannen die een handje extra kunnen gebruiken.
Bus bestickeren
Het is handig om je werkbus te bestickeren met jouw logo, website en telefoonnummer. Wanneer je dan aan het werk bent bij je buurman, ziet de rest van de buurt dit ook. Dit straalt vertrouwen uit en leidt vaak tot meer klussen.
Website
Met een website ben je online beter vindbaar voor potentiele klanten.
Sociale media
Met sociale media zoals Instagram en Facebook kun je jouw klussen laten zien. Daarnaast ben je hierdoor online beter vindbaar.
Aansluiten bij een platform
Er zijn meerdere platforms die vakmannen aan extra klussen kunnen helpen. De meeste hiervan verkopen simpelweg leads. Er zijn op platformen zoals topvakmannen.nl waarbij je pas een bedrag hoeft te voldoen wanneer je de klus daadwerkelijk hebt afgerond.
Wat kan topvakmannen.nl voor jou doen?
Topvakmannen.nl is een platform dat er echt is voor de vakman. Dit is wat we doen:
- We laten je onderneming groeien met meer klussen bij consumenten en andere vakmannen.
- Je bent beter vindbaar door jouw mini-website op ons platform. Je hoeft in dit geval dus niet speciaal een eigen website te laten bouwen. Je krijgt van ons een eigen URL waarmee potentiële klanten direct naar jouw mini-website kunnen.
- We brengen je in contact met andere ondernemers in de bouw. Er zijn altijd topvakmannen die even wat extra werk nodig hebben of op zoek zijn naar andere vakmannen. Wij linken jullie aan elkaar.
- Doordat wij als een collectief met al onze topvakmannen opereren. Krijgen we vaak hogere kortingen en betere services bij inkoopadressen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen en nog veel meer.
- We zijn daarnaast altijd bereikbaar voor al jouw ondernemersvragen waar jij als ondernemende vakman in de bouw tegenaan kan lopen.
Ook starten als zzp’er in de bouw?
Wanneer je start als zelfstandige in de bouw zijn er zeker wat dingen die je moet regelen. Wanneer je echter alles overzichtelijk in kaart brengt, valt het uiteindelijk allemaal wel mee. Wij bij topvakmannen.nl kunnen je altijd helpen met advies en het regelen van al deze zaken. Meer weten? Neem contact met ons op.